Bijna Yuma - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van jodibo Koe - WaarBenJij.nu Bijna Yuma - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van jodibo Koe - WaarBenJij.nu

Bijna Yuma

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg jodibo

19 December 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Voor foto's www.mijnalbum.nl/Album=N4ZJDAAO link even knippen en plakken

Een korte video van het product wat Mike en Rene van Pelt produceren.                       http://search.travelchannel.com/travel/gxv/index.html

Maandag 5 december 2011,

We vertrekken, nog even de laatste dingen in de camper, dan op naar Nixa waar we de gasfles vullen, beter teveel dan te weinigdaarvan, de weerberichten zijn niet erg gunstig. Een koude dip voor ongeveer 4 tot 5 dagen.
We rijden nog even langs Mike en Rene, www.globalxvehicles.com. Hier krijgen we nog een kado voor onder de kerstboom mee, we mogen deze niet open maken voor kerst.
Dan op weg, richting Joplin, deze stad is een maand of 6 door een tornado getroffen, gelukkig zien we er op de autobaan niet veel meer van maar het moet een erge puinhoop geweest zijn. Na Joplin richting Tulsa, Oklahoma en dan richting Oklahoma City. We wilden eigenlijk ten zuiden van deze stad een State park aan doen maar het begint al te schemeren en we hebben er een hekel aan om in het donker ergens aan te komen. Dus ik duik nog even de boeken in en op de route zit een pasport America camping, als je lid bent van deze organisatie sta je voor 50% op een camping. Nu is de temperatuur vandaag niet gestegen maar alleen gedaald, van rond het vriespunt naar ver onder het vriespunt en een beetje electra is niet gek, dan kunnen we ons electrische kachel laten draaien in plaast van de gaskachel. We worden naar een plekje gedirigeerd, een beetje beschut voor de ijskoude noorden wind. Voor 1 dollar krijgen we er internet bij dus kunnen we de weerberichten een beetje in de gaten houden. Er wordt zelfs gesproken van sneeuw, jakkie. Nu maar hopen dat het niet veel is en dat we morgen verder kunnen.

Dinsdag 6 december,
Geen sint voor ons, we zijn gewoon te ver weg. Het is erg koud geweest vannacht maar het electrische kacheltje heeft het gered. Wel hebben we de deurtjes waar de waterleidingen lopen allemaal open gezet. Het is snijdend koud, een straffe noorden wind die overal doorheen gaat. We rijden verder, Oklahoma city dan richting Wichta Falls in Texas. Abilene is de volgende grote plaats. We halen dat net niet, we duiken een state park, Fort Griffin, op en instaleren ons. Hier zijn heerlijk verwarmde douches en we maken daar gretig gebruik van. De elctrische kachel draaid op volle toeren.

Woensdag 7 december,
Vanacht, koudddddddd brrrrr. Zo rond de 12 tot 15 graden vorst. Naast ons electrische kachel hebben we de gaskachel laten draaien maar helaas, ondanks dat is de waterleiding naar de toilet en wastafel bevroren. Laten we er het beste van hopen dat het niet kapot gevroren is. We gaan rijden met een strak blauwe lucht maar met sneeuw plekken rondom ons heen. We krijgen onderweg een sms van Rene, daar hebben ze echt problemen sinds gisteren. Een van hun auto's is de oprit niet op kunnen komen. Ijzel met sneeuw eroverheen. Daarnaast zijn er veel ongelukken door de gladheid. Wij touren verder, het ziet er erg vriendelijk uit en als we tanken blijkt dat we zonder dikke winterjas maar wel met een trui buiten kunnen zijn, wouw heerlijk. We willen proberen in Del Rio, bij lake Amistad uit te komen. Dit is tegen de Mexicaanse grens in het zuiden van Texas. Hier zijn we met de DAF al een keer geweest en het was daar mooi. Een groot stuwmeer met heel veel ontspanningsmogelijkheden waaronder primitif camping. En dat lukt, nog even langs de walmart en dan naar een plekje heen. Toiletten aanwezig en iedereen een overdekt terras en bbq, een pick-nick tafel en dat dan voor 4 dollar. Boomer is ook helemaal in zijn sas en rollebolt door het gras. Die is de bijna 1400 kilometer van de afgelopen dagen ook niet in de koude kleren gaan zitten.

Donderdag 8 december,
Lekker uitslapen en ik maak ondanks dat het donderdag is een zondag ontbijt, dat hebben we wel verdient na de afgelopen dagen. Het zonnetje schijnt uitbundig maar het waait. Maar we kunnen in de loop van de ochtend de jas uit doen. We prutsen wat aan. Hier en daar herschikken en zowaar is er weer ruimte ontstaan waardoor bepaalde dingen gemakkelijker te pakken zijn. Na een gezonde lunch, de afgelopen dagen was het snel even wat kopen, allemaal ongezonde dingen, en lekker een wandeling. Verder dit verhaal weer bijwerken en gewoon lekker genieten van het weer onderweg zijn. Dat is toch wel erg genieten. Gewoonweg een heerlijke dag. Maar even afwachten wat de dag van morgen brengt want de barometer staat op regen. Als dat zo is moeten we maar eens even kijken wat we gaan doen.

Vrijdag 9 december,
Weer lekker rustig aan opstaan. We moeten water hebben. De tank hadden we niet erg vol gedaan, je zeult het maar mee rond en we wisten dat we campings aan zouden doen. Maar nu is hij echt helemaal leeg. We weten hier een dump station waar we ook water kunnen innemen. Daarnaast een lijstje voor de walmart met niet dagelijkse dingetjes waar we op mis grepen, onder andere lampjes voor de camper. Eerst aftanken met diesel, erg goedkoop bij de Murfy hier € 3,45 per gallon (3,78 liter). Kunnen jullie allemaal rekenen wat het per liter is. Dan op naar de walmart, we splitsen op, Johan heeft een lijstje voor de auto en camper en ik voor andere dingetjes. We zien elkaar uiteindelijk weer net voor de kassa's. Dan op lossen en laden. Inderdaad nog op dezelfde plek, mooi dat we overal way points van maken. Dan gaan we naar het plekje waar we 4 jaar geleden hebben gestaan, is er ook nog en we zoeken een leuk plekje uit, een andere dan de vorige keer. Envelopje invullen en geld in de "paal" waar deze in moeten. We ontmoeten de camphost en deze blijken we te kennen van Lone Rock recreation area bij Page, waar we Antilope canyon bezocht hebben. Hier hebben we toen een tijd doorgebracht ook op een super plek. De 2 honden zijn er ook weer bij. Hij is hier host tot eind maart en dan gaat hij weer terug naar Lone Rock om daar host te zijn. Een host is iemand die op een "camping" waar niet een prive eigenaar is maar de state of staat de eigenaar is, alles een beetje in de gaten houd en als aanspreekpunt fungeert. Er wordtons verteld dat er erg veel herten rond lopen de laatste tijd en inderdaad ik krijg de stuipen als ik met boomer aan het wandelen ben. Ik schrik van het hert en die van mij, ongeveer 5meter uit elkaar, en hij schiet de andere kant weer op. boomer staat het beest glazig na te kijken zo van wat is dat nu weer voor een hond. Zo is alweer de dag voorbij.

Zaterdag 10 december,
Als we willen opstaan horen we dat het regent, fijn voor de mensen hier want er heerst hier een enorme droogte maar niet zo leuk voor ons. We draaien ons lekker nog een keertje om en dommelen zo nog een uurtje. Dan toch maar eruit en hopen voor ons dat het weer droog wordt. De temperatuur is niet erg slecht maar buiten zitten onder het afdak wat er is, daarvoor ons het net te fris.
Helaas blijft het de hele dag regenen, nu ja eigenlijk miezelen. Dus we kijken een dvd'tje en vermaken ons binnen.

Zondag 11 december,
We willen nog een plekje hier rond het Amistad meer zien en besluiten daarheen te vertrekken. Nog even langs de walmart, brood en melk en dan, omdat we er toch langs komen de afvaltanks legen en water bijvullen. De komende dagen is het vrij staan, in ieder geval geen mogelijkheid hiervoor. De volgende grote stop zal Big Bend worden, nu zijn daar wel campings maar vrij kamperen is daar ook mogelijk. We arriveren weer op een super plek, op zijn amerikaans gezegt, erg remote. Precies wat ons zo aanstaat hier.

Maandag 12 december,
Het blijft helaas bewolkt, geen zonnetje en daarom net te fris om buiten te zitten maar we vermaken ons binnen prima. Zo nu en dan een flinke wandeling waar Boomer verzot op is. En het mooie is dat die lekker vrij kan lopen hoewel het natuurlijk op zijn Amerikaans verboden is maar er is nagenoeg niemand hier. 1 andere camper staat hier maar ver genoeg bij ons vandaan. Doordat het koeler is hebben we op de gebruikelijke plek condens vorming in de gaskast en maar johan lost dat weer op met de middelen die we bij ons hebben.

Dinsdag 13 december,
Toch gaan we maar weer verder, hoewel het hier heerlijk is. We gaan richting Big Bend National park. Een aardige rit, helaas zitten we in de dichte mist en zien we er dus geen klap van. Maar over de bergen heen klaart het op en rijden we de 2e helft van de reis in het zonnetje. Aangekomen, eerst de america de beautiful pass kopen, vanaf nu kunnen we met deze pas alle nationale dingen in zonder verder te betalen. Ik krijg nog het een en ander aan uitleg en dan op weg naar de overnachtings plek. We zetten de stoelen lekker buiten en genieten van de zon en de temperatuur. Zelf de trui kan uit, het t-shirtje is voldoende. We wandelen nog wat met boomer en kletsen hier en daar nog.

Woensdag 14 december,
Vandaag naar het hoofdgebouw, hier zijn wasmachines en wifi. Ik duw 2 machines vol en duik dan lekker met een kop koffie de camper in, de mail nakijken en beantwoorden, het krantje lezen en de weer berichten. De was in de droger en lekker internetten. Zo gaat de ochtend voorbij. Dan nog zoals de Aamerikanen zeggen een hike, een canyon hier in de buurt gaan we eens verkennen. Heerlijk met het zonnetje op ons hoofd. In de loop van de middag weer terug en lekker buiten onderuit.

Donderdag 15 december,
We vertrekken van deze plek en toeren nadat we diesel hebben getankt naar een andere plek en komen daar vroeg in de middag aan. Lunchen en dan een korte wandeling waar Boomer nog mee mag. We komen een soort wild zwijn tegen, een japalina noemen ze hem hier. Lekker genieten van de zon en de dag alweer voorbij.

Vrijdag 16 december,
We rijden een kilometer of 10 naar de Santa Helena canyon, hier mag Boomer weer eens niet mee maar wij lopen en klimmen deze canyon in, prachtig. Terug Boomer uit de camper en lekker een kop koffie aan de picknick tafel en natuurlijk weer genieten van de zon. Terug naar ons plekje en in de Middag klust Johan een beetje en ik duik de boeken maar eens in, hoe nu verder te rijden.

Zaterdag 17 december,
We hebben besloten, omdat het weer in deze regio voor de komende week slecht wordt richting Arizona te gaan. Eerst een heel mooi stuk door het Big Bend ranch State Park. Prachtige uitzichten en hellingen van wel 15 %. Aansluitend de hele verdere dag interstate, eigenlijk geen bal aan maar het schiet wel lekker op. De hele dag zware bewolking maar.... Rond 16 uur komt het zonnetje er nog even doorheen. We nemen een echte Amerikaanse camping, vlak aan de interstate dus lekker "rustig". Maar we zien het maar als gewone tussenstop. Een hapje eten, nog even onderuit en dan ons bedje in.

Zondag 18 december,
Bijtijds wakker en weer rijden, er is erg slecht weer op komst in de gehele regio alleen het zuidelijkste gedeelte niet en hier willen we heen. Wel moeten we door de ellende heen. Bijna de hele dag gaat het goed, net voor Tucson Arizona gebint het erg te spoken, zelfs flinke hagelbuien waarbij de weg een ijsbaan wordt. Maar we hobbelen verder en na een goed half uur hebben we het gehad en de hagel gaat over in regen. Wouw wat een noodweer. We zoeken een plek en vinden een camping waar we 2 dagen zullen blijven. Er is hier wifi dus gaan we proberen alles op het internet te krijgen morgen.

• 19 December 2011 - 19:11

Maarten En Anneke:

Het leven daar draait ook lekker door, zo te lezen! Jaloers op de sneeuw die jullie al hebben gezien.
    Maar KNMI voorspelt vannacht sneeuw... Dus afwachten! Het ga jullie goed! We wensen jullie een gezegende Kerst! En een heel goed 2012!
    Groeten ook van de kids

• 02 Januari 2012 - 21:43

Riessense Bokkies:

weet niet of de sms jullie berijkt heeft, maar HAPPY nieuwjoar!!!!! Hier alles goed, natte jaarwisseling. Er is over het algemeen nogal veel "crisis" weg geknalt. Lieve groetjes en tot jullie volgende verslag. Pas op voor loslopende gekken met guns op de parken!!!!

• 10 Januari 2012 - 15:13

Marleen:

Hallo reizigers, wij hebben jullie ooit in Patagonië ontmoet met Daffie..... wat is er met Daffie gebeurd? Geniet van dit nieuwe avontuur. Groetjes