Algarve - Reisverslag uit Moncarapacho, Portugal van jodibo Koe - WaarBenJij.nu Algarve - Reisverslag uit Moncarapacho, Portugal van jodibo Koe - WaarBenJij.nu

Algarve

Door: diane

Blijf op de hoogte en volg jodibo

01 Februari 2013 | Portugal, Moncarapacho

voor foto's zie : http://www.mijnalbum.nl/Album=EDGFZXTT
als de link niet werkt even knippen en plakken.

De volgende dag, erg lui lekker uitslapen. We kijken eens naar het weer bericht en de komende dagen is het bewolkt en soms een bui. We besluiten lekker te blijven staan en te genieten. Ik wandel naar de Lidl en ze hebben daar zelfs vers afgebakken brood, niet goed maar wel lekker. Ik neem wat rundvlees mee, lekker sudderstukjes vanavond. We blijven hier gewoon een paar daagjes staan, het bevalt ons wel.
We worden gewaarschuwd, code rood voor zaterdag, grote storm en heel erg veel regen. Nou dan blijven we maar echt staan en dat hebben we geweten, jeetje wat is het tekeer gegaan. De camper, terwijl hij beschut stond, staat te schudden op zijn wieltjes. Verschillende andere camperaars verzetten de camper. Het enigste nadeel is dat we op het diepste punt van de camping staan en al het water via ons plekje de camping af gaat. Maar dat gaat allemaal goed.
Zondag is het nog zwaar bewolkt en regenachtig dus plakken we er nog een dagje aan vast. Het is wel lekker als je de hele dag binnen zit en je hebt dan tv ontvangst zonder stroom tekort. Dus een hele luie dag met tv kijken. Wel nog even een paar verse broodjes gehaald en een was gedraaid.
Maandag, de zon schijnt volop en we vertrekken nadat we de nodige werkzaamheden zoals vuil water en toilet dumpen en vers water innemen. We gaan de wereldreis van 40 kilometer maken. Naar Mina de Sao Domingos. Een oud mijn stadje waar we eens rond willen kijken. In de plaats moet ook een camperplek zijn, dus wat willen we nog meer. Rond 11.30 uur rijden we de plek op waar al verschillende campers staan, veel Engelsen, Nederlanders en enkele Duitsers. We vinden een mooi plekje met veel zon, goed voor het zonnepaneel. De supermarkt is erg groot, een toonbank met wat spul erin maar je kunt er brood kopen en bestellen voor de volgende dag. Ik vraag naar eieren maar die komen pas rond 11 uur, misschien zijn de kippen van de leg ofzo :). Rond 12 uur ik er weer heen, nee geen eieren, rond 15 uur. Dus om 16 uur weer op pad maar nee de kippen hebben nog steeds niets gelegd waarschijnlijk, morgen ochtend wordt me beloofd.
We zijn er trouwens ook uit waarom we geen stroom opladen tijdens het rijden, het relais is niet goed meer. Vanochtend toen we starten ratelde er iets onder mijn stoel, nee geen ratelslang, maar het relais en nu tijdens het rijden laadde hij wel op 12 volt. Dat ding blijft dus hangen. Dus dat wordt als we thuis zijn een reparatie of als we iets hier tegenkomen al eerder. Maar we zijn blij dat we in ieder geval weten wat er aan de hand is.

We vermaken ons de dagen met een beetje kletsen, wandelen en zo. De tijd vliegt voorbij. Voordat we het weten is het alweer vrijdag en trappen we de boel maar weer aan. Deze keer rijden we wel 78 kilometer. Ik heb een mooi wit weggetje op de kaart gevonden en het is super rijden. In een iets groter gehucht als waar we de afgelopen dagen hebben gestaan ga ik op zoek naar drinkwater in fles. Het halve dorp door en uiteindelijk kan de toeristen info me vertellen waar de supermarkt zit. Ook alweer zo'n hele grote. Maar deze heeft tenminste water en eieren staan. Dus hup weer verder en uiteindelijk komen we in Alcaria aan. Hier is een jaag vereniging die een camperplek heeft gemaakt, ziet er heel erg schoon en strak uit. We worden zelfs welkom geheten en geholpen aan een plekje. En dat voor de wereldprijs van € 4,5. Inclusief zelfs wifi, wat wil een mens nog meer. Er wordt ons gezegd dat we dwars moeten gaan staan zodat we een mooi uitzicht hebben. Achter in de middag komt een van de boodschappen doen campers terug en begint het gezeik. Hoe halen we het in ons hoofd om zo te gaan staan, zij waren hier al 3 maanden en ze weten wel hoe het hier gaat enzovoorts. Wij trekken ons er niet veel van aan en zien wel wat de man morgen zegt.
Misschien een beetje meer zon zou heerlijk zijn, wel een beetje hebberig maar de afgelopen dagen is het een beetje miezerig, maar de voospellingen zijn goed. Nog even een paar dagen doorbijten, vanaf maandag gaat de barometer weer vol op zon en de temperatuur naar 18 - 22 graden.

De volgende dag komen ineens 4 campers de plaats oprijden en wij verwachten dat de eigenaar wel zal komen om te vragen of wij anders om willen gaan staan. Maar voordat dat kan gebeuren zet een Nederlandse g(r)ammelbak ongeveer 50 cm van onze camper in de lengte zijn camper ervoor en begint me toch te kankeren en te schelden, hoe wij het toch in ons botte hoofd halen de camper zo neer te zetten. Wij hebben het helemaal gehad, gezellige boel. Dan komt de eigenaar eigenlijk met de vraag de camper te verzetten maar wij vertrekken, hier hebben we helemaal geen zin in. En dan zouden we de g(r)ammelbak met roestgaten ( echt onvoorstelbaar dat het nog vooruit komt en niet uit elkaar valt ) als buren krijgen. ECHT NIET. Misschien wel de weg van de minste weerstand maar het zij zo. We rijden de wereldafstand van 14 kilometer naar ons volgende plekje, Castro Marim en vinden daar op de vrije camperplek waar we ons instaleren voor de rest van de dag. We wandelen nog wat en bezoeken de burcht en halen lekkere broodjes.
We willen nu verder langs de kust toeren en hier en daar eens kijken of er leuke plekjes zijn. Dus de volgende dag Vila Real de St. Antonio, hier is een plek maar die staat bommetje vol, iets verder is een plek aan de Praia de Manta Rota en daar is nog ruimte zat, waarschijnlijk omdat ervoor betaald miet worden, € 4,50. Inclusief 3 uurtjes stroom. Dus instaleren. De zon is er heerlijk bij, genieten met volle teugen. we hebben trouwens het laden via de 12 volt weer aan de praat, het relaix was niet kapot maar de verbinding op de dynamo was flink geoxideerd en johan heeft een nieuwe verbinding gemaakt en alles werkt nu weer naar behoren.
De dag daarna, een strand wandeling en achter in de middag bij het cafe een biertje terwijl we internetten. Een heerlijke relaxte dag. Volgende dag lekker uitslapen en dan de bakker afwachten, die komt rond 9 uur, lekkere broodjes. In de loop van de ochtend aan de wandel het dorpje in maar bijna alles zit dicht in afwachting van de gewone toeristen. Wel een supermarktje waar we een paar dingetjes inkopen en dan weer, ja ja saai, genieten van de zon. 's middags willen we de kroeg weer in om te internetten maar helaas, het biertje is ons niet gegund, hij is gesloten. Wel doet het internet het en halen we de mail en het krantje op. Morgen maar weer eens verderop kijken of er weer wat leuks te vinden is.

We hebben gehoort dat er bij een villa in Luz de Tavera een camperplek is en zijn benieuwd. We vinden het gemakkelijk en instaleren ons op de plek die waarschijnlijk eigenlijk als terras bedoeld was. Leuk uitzicht, in de verte de zee. Het blijkt een belg te zijn die in de chocola heeft gezeten het heet ook chocolati. Leuk maar niet zo erg ons ding. We blijven wel, 2 nachtjes is wel grappig. Morgen maar eens verder, er blijkt een leuke camping te zijn met los lopende dieren, echt iets voor mij. De rit zal ongeveer 15 kilometer zijn, oeps, moeten we vroeg opstaan als we zouden gaan lopen ;).

We hadden om weg te komen even wat hulp nodig, we zater vast en het gras is te nat om een beetje grip te hebben. Maar met een paar handjes duwen en anti slip matje voor de voorwielen redden we het. We toeren een klein stukje langs de kust en duiken dan een kilometer of 5 het binnenland in. En vinden de volgende "camping". Er is alleen nog plek zonder stroom maar dat is geen probleem, we hebben nu net 2 dagen aan het stroom gestaan en de zon schijnt volop dus de zonnepanelen doen hun werk dan weer. Nu eens weer het verhaal op het internet krijgen en verder genieten van de zon.