de Algarve kust en verder. - Reisverslag uit Ourique, Portugal van jodibo Koe - WaarBenJij.nu de Algarve kust en verder. - Reisverslag uit Ourique, Portugal van jodibo Koe - WaarBenJij.nu

de Algarve kust en verder.

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg jodibo

17 Februari 2013 | Portugal, Ourique

mensen, oa Bert, die vragen hebben aan ons, graag via dekoe@solcon.nl wij kunnen anders niet antwoorden !!

voor foto's zie : http://www.mijnalbum.nl/Album=EDGFZXTT

Maar mensen wat een gedoe hier, vele staan hier al vanaf begin tot half november en de ene is nog kriebeliger dan de andere. Onze buurman bakend zelfs met een rood wit lint zijn plekje af, stel je voor dat er iemand te dichtbij komt, jaggg. Ik heb de wasmachine erbij besproken en dat heeft wat voeten in de aarde. Eerst is die in gebruik en dan moet er nog een was gedraaid worden door een ander maar die spreekt af dat ze komt waarschuwen als die klaar is. Al met al duurt dat tot 17 uur. Dan eidelijk mijn was erin dan moet je naar de receptie om dat te melden en er loopt iemand mee om de tijdklok voor het stroom in te stellen. Dat lukt allemaal maar de machine heeft ongeveer 2,5 uur nodig en achteraf blijkt dat de schakelaar maar 2 uur heeft gekregen dus de was te weinig gespoeld en niet gecentrifugeerd op gevouwen en morgen maar ophangen. Niemand bij de receptie voor hulp dus.
Wel is er redelijk internet dus dat maakt iets goed.

De volgende dag lekker nietsen en een beetje internet. In de loop van de ochtend komt er een stopcontact vrij en wij kunnen inpluggen. 'S avonds valt het stroom wel 4 keer eruit en de buurman vind het nodig ons iedere keer ook uit het stopcontact te halen alsof wij het veroorzaken, mens wat een gezellige boel hier.
De volgende dag uitgeslapen en dan trappen we de boel weer aan, eens kijken wat we nu weer tegen komen. In Moncarapacho is het supermarktje geopend dus even lekker verse broodjes en wat groente dan op weg naar Olhao. Hier hebben we een punt gekregen van iemand die een mooi plekje wist. En het is inderdaad een plek die ons aanstaat, 6 andere camperaars, hoofdzakelijk engelsen en die zijn behulpzaam met het neerzetten van de camper, je moet hier een beetje oppassen met los zand. Gelukkig hebben we daar een redelijk oog voor en binnen 2 minuten staan we zoals we willen. Leuk uitzicht, en vlak voor de deur zoutpannen waarin ze in de zomer zout delven en nu aan de kokkel visserij zijn. Heerlijk rustig en tot nu toe geen gezeur. Dit is wat we zoeken. Heb gelukkig voor 2 dagen brood dus kunnen we lekker blijven hangen.

Wandelen en genieten is het hier, heerlijk. Maar langzamerhand raakt de wc vol en besluiten we maar de boel weer aan te trappen. Richting Quarteira. We hebben wel een rit van 38 kilometer voor de boeg en dan zit daar ook nog een ommetje in om gasflessen te vullen. Dat lukt allemaal mooi, zelfs de halflege fles kan gevuld worden. Nu, dan weten we zeker dat we daarmee thuis kunnen halen. De camperplek wordt op het moment dat we aankomen net leeg gebonjourd, morgen is er een markt. Dus, we zien een lidl en gaan boodschappen doen. Ik moet ook pinnen en meestal is er bij deze zaken een automaat binnen. Inderdaad maar helaas doet die het niet. Nu, dan maar boodschappen maar wat is de ellende, deze lidl accepteerd alleen Portugal bankkaarten, dus ik moet de boodschappen terug zetten, nu daar pas ik voor, geen boodschappen dan doen jullie het werk maar. Ik betaal alleen de broodjes en vertrek.
We rijden de tijdelijke camperplek op en zien mensen die we al eerder ontmoet hebben, een gezellig stel. Dus de verdere middag kletsen 's avonds samen en hapje eten.
De volgende dag de markt, de bijna gebruikelijke tassen, jassen, sokken en schoenen markt.
Na de lunch vertrekken we en rijden richting Sao Bartolomeu de Messinas( leuke namen he ! ) en vinden daar de camperplek. Niet veel bijzonders maar wel een dump mogelijkheid en water innemen.
Het is "koud" vandaag, de bij jullie opgang gekomen noorden wind komt helemaal hier. Gelukkig is het met de zon wel goed gesteld.

'S morgens dumpen en vullen en dan verder, we willen eigenlijk naar Lagos maar ik heb een stuwmeer gevonden waar een camperplek is en we gaan daar eerst even kijken en het bevalt ons goed, hier blijven we vandaag hangen. We fietsen een flink stuk en genieten van alles, de wind is nog steeds uit het koude noorden maar uit de wind is het heerlijk vertoeven in het zonnetje. We hebben vandaag wel 14 kilometer gereden met de camper, oeps.

We tuffen verder, en een tussenstop voor brood is er in Silves, hier is ook een camperplek, effe kijke. Neeeee, help....... niet voor ons, honderden camper hutje mutje op elkaar, brrr. Wel even kijken of er internet is, hoog nodig maar helaas geen vrij lijntje te vinden. We rijden verder richting Portamao, hier moet ook zo'n massa camperplek zijn, we gaan er niet eens kijken. Lagos, dat lijkt ons nog wat. We vinden de officiele camperplek en er is plaats EN er zijn er maximaal 20. Stukken beter dan die massa dingen. 's Middags komt het stel aan waarmee we al eerder contact heben gehad en een dag met elkaar zijn op getrokken en dat was gezellig. We borrelen gezellig en de dag is voorbij gevlogen. We spreken af morgen gezamelijk het stadje in te gaan.
Een leuke, ontspannen dag met als afsluiter een heerlijke pizza. Een leuk stadje met veel van die kleine steegjes met witte huisjes en dan natuurlijk de nodige souvenier winkeltjes.
De volgende dag gaan we ieder onze weg, wie weet treffen we elkaar de komende dagen weer ergens, we zien wel. Wij rijden, nadat we eindelijk uitgeklets zijn met onze engelse buurtjes met een schat van een border collie die maar niet genoeg krijgt van spelen.
We vinden een heel mooi plekje in de buurt van Vila do Bispo richting kust. Hier instaleren we ons voor de rest van de dag en misschien wel een dagje meer, eerst even afwachten of het zo idillisch blijft.

Wehhh, het regende vannacht, hopelijk komen we weg hier met de klei ondergrond, anders een dagje extra staan. Maar alles gaat goed en we rijden weer. Gisteren middag /avond contact met Annieta, de alleen reizende vrouw en we zijn vlak bij elkaar. We spreken, sms, dat we elkaar morgen ontmoeten in Aljezur. We toeren rustig en vinden in Carrapateira een heerlijke plek maar rijden verder ivm de afspraak. Misschien rijden we wel terug, het is maar 23 kilometer. Annieta is er al, althans de camper, maar zelf is ze waarschijnlijk aan de wandel. Inderdaad, er wordt onze namen geschreeuwd en we zien haar halverwege het dorpje, wat natuurlijk op een berg is gebouwd, staan. We hebben een knots gezellige dag, ik wandel met haar nog even naar de gebruikelijk ruine die er is en pakken een terrasje maar verder gewoon aan de klets.

De volgende dag nog even brood en groente en verder gaat het, we hebben besloten niet meer terug te rijden en hopen dan we nog zo'n stekje vinden tijdens de rit. Maar helaas niet meer. Uiteindelijk, nu ja 40 kilometer verder een officiele camper plek in een leuk dorpje. Achter in de middag nog even een strand wandeling en verder gewoon genieten tot er weer fransozen arriveren en zoals gebruikelijk alles overheersen.
De volgende dag komen we aan de klets met een Belgisch echtpaar en voordat we weten is de ochtend voorbij en we besluiten dan ook maar de dag hier verder te blijven.
We gaan de dag erna verder opzoek naar de beroemde Maria kip, zo wordt ze in ieder geval genoemd door de camperaars. Het moet een mini restaurantje zijn waar je heerlijk kip kunt eten, maar je moet dan wel een dag van te voren bestellen. We vinden dit plekje bij Monta da Rocha. Er is een plek met een super uitzicht en we instaleren ons. Het weer is de afgelopen dagen echt helemaal super geworden, 22/23 graden volop zon zon en nog een zon. Korte broeken weer!! We kletsen wat met de buurtjes, Duitsers een gezellig stel.
Als we de volgende dag lekker zitten te zonnen komt er een bekende camper aan en ja hoor, Annieta weer. Lache........
En we klungelen en kletsen de dag zo voorbij, wel spreken we af bij Maria kip om te komen eten de volgende dag en Annieta sluit zich aan. De volgende dag is er beehhhhh, bewolking en de korte broek kan de kast weer in, want geen zon, temperatuur gelijk 5 tot 6 graden lager en dus frisjes??
Wat is dat nu, in de nacht horen we tikken op het dak, regen !! Als we op staan mieselt het nog een beetje maar het is geen dag om te blijven staan. Dus rustig aan, na het ontbijt, afscheid nemen bij Annieta en de duitse buurtjes en knorrelen we verder. De plek die we als eerste hebben staan is niets, een overvolle camping. Dan maar verder en helaas is de daarop volgende plek ook niets. We zien de afslag Serpa, daar hebben we op een klein gemeente campinkje gestaan en we besluiten die kant op te gaan. En ons "oude" plekje is nog vrij. We instaleren ons en doen lekker luxe. Aan stroom dus tv aan, de computer straks ook dan kan ik, omdat er wifi is het verhaal en de foto's uploaden. Waarschijnlijk blijven we lekker lui hier een paar dagen staan en dan zien we weer verder. We moeten dan langzaam gaan plannen wanneer we richting Nederland op aan gaan komen.

• 17 Februari 2013 - 17:45

Bert Van Berkel:

Hallo,

Leuk weer iets van jullie te horen. Ik was jullie kwijt. Het laatst wat mij bijstaat is dat jullie met een DAF door de VS reden. Nu rijden jullie met wat makkelijkers (?) door Europa.

Over dat "makkelijkers" heb ik een vraag: Zouden jullie met die DAF ook naar Portugal hebben kunnen rijden? Wij hebben een MAN, ter grote van jullie DAF, vandaar. En wij staan aan het begin van onze carriere als reiziger. Per 1 april gaan we "eindelijk" karren. Dus weten we niet of wij wel passen daar. Rijden er daar wel vrachtwagens/campers met maten rond?

Groeten van Bert.