weer thuis in Nederland - Reisverslag uit Ourique, Portugal van jodibo Koe - WaarBenJij.nu weer thuis in Nederland - Reisverslag uit Ourique, Portugal van jodibo Koe - WaarBenJij.nu

weer thuis in Nederland

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg jodibo

07 Maart 2013 | Portugal, Ourique

mensen, oa Bert, die vragen hebben aan ons, graag via dekoe@solcon.nl wij kunnen anders niet antwoorden !!

voor foto's zie : http://www.mijnalbum.nl/Album=EDGFZXTT

We hebben een heerlijke dag, de zon is er volop en zijn eigenlijk de hele dag buiten. Genieten is het. De dag vliegt voorbij en als we 's avonds op het internet kijken voor de weersverwachting is het een beetje schrikken, de komende dagen zwaar bewolkt met regelmatig regen, jammerrrrr. Nu we zien wel.
En inderdaad als we de volgende dag wakker worden regent het en het blijft zo, jakkie wat jammer. We kijken elkaar aan en denken aan hetzelfde. Naar huis op aan ??? Nu eerst maat eens de weersverwachting voor een langere periode kijken. Er komen, als het goed is, nog 3 hele mooie dagen aan met zon en goede temperaturen. Ons idee is nu deze dagen op de laatste stop voor de grens met Spanje door te brengen en dan begin volgende week de boel maar eens aantrappen richting Nederland. Maar laten we er nog niet op vooruit lopen. We laten ons door het weer leiden.
Vanacht heeft het wat geregend maar als we opstaan is het lekker, geen zon maar de temperatuur is goed. Langzaam aan maken we de camper klaar om te gaan rijden. Lossen en laden en dan maar de intermaché en de Lidl. Wat voorraad want we willen eigenlijk nog 2 plekjes aan doen. Aansluitend toeren we de mooie binnenlanden door richting een groot stuwmeer en en vinden in Luz een leuk officieel camperplekje en dan komt de regen ineens met bakken uit de hemel dus eerst maar lunchen. Er staat een Belg die we al eerder hebben gezien en even later komt er nog een Duitser aan. Even aan de klets en dan lekker een dik boek erbij en zo vliegt de middag zo voorbij.
Vannacht een paar hoosbuien, we zijn blij dat we een goede ondergrond hebben. Maar als we opstaan schijnt het zonnetje alweer. We toeren verder richting ons begin / eind plek. En in de loop van de dag rijden we de plek op. Het rondje Portugal is gedaan. Hier nog een paar dagen lekker niksen en dan gaan we toch weer richting huis op aan. Even de weerberichten in de gaten houden, hier nog een paar mooie dagen en dan het goede weer hebben om via de hoog vlakte waar Madrid op ligt door te rijden. Maar dat wordt lastig, de vooruitzichten daar is niet zo goed. Maar we zien wel, we hebben altijd ons huisje bij ons en als het te gek wordt kunnen we altijd stoppen.
We kletsen een beetje met verschillende camperaars, verschillende reizen ook alleen de binnenlanden van Portugal in verband met slechtere ervaringen aan de kust. Gelukkig zijn we dus niet de enigsten die daar niet vrolijk van worden en het binnenland beter bevalt.
's Middags een gezamelijke borrel, arcordeon erbij en lol voor 10 met zijn allen.
De volgende dag zo'n lekkere niets doen dag, beetje kletsen, beetje zonnen, beetje lezen, beetje internetten dus druk druk druk, hihi.
Langzamerhand wordt het toch tijd om de weg naar huis te beginnen. We kijken weer naar de weerberichten en het ziet er naar uit dat dinsdag vertrek het beste is kwa weer dan. De eerste dag volop zon, dan een dagje bewolkt en dan de rest zon bewolkt tot en met huis. Zou dat niet mooi zijn ? Dus het besluit is gevallen. We doen de laatste dingetjes en genieten nog een dag van de heerlijke zon, in een t shirtje buiten, lezen klungelen en kletsen, we zien een bekende zijn toilet legen, het blijkt Bert Meijer te zijn van BM sat. We drinken samen een kop koffie en wisselen de laatste nieuwtjes uit over Rijssen, hij is namelijk net vertrokken.
's Avonds loopt er nog een vos vlak langs de camper op jacht naar konijntjes die hier in grote getalen rond dartelen. De volle maan komt prachtig op door de bomen ondanks dat sinterklaas allang weer in spanje zit.
De volgende dag rustig ontbijten, de camper verder klaar maken voor de langere rit, pot leeg, water vullen enzovoorts. Dan knorrelen we weg, prachtig weer, strak blauwe lucht. Achter in de middag vinden we een leuk plekje in Lagartera. Er zijn 3 plekjes en de andere 2 worden door 2 franzosen gebruikt. Gezellige stellen, we kletsen wat, in het frans en de woorden die we niet kennen doen we in het engels en zij proberen engels met een paar worden frans. Lol voor tien hebben we met de spraak verwarringen.rond 17.30 duiken we de campers in, het wordt frisjes. Johan maakt de tv in orde, kunnen we strakt even nieuws en zo kijken.
De volgende ochtend bijtijds wakker, het is koud brrrr zo rond de 4 graden. We rijden richting Madrid en de lucht wordt steeds donkerder en ja hoor....... sneeuw !! Hebben wij dat. We knorrelen erg rustig en Madrid is snel genomen. Dan gaat het verder de lucht in, en als we de pas over moeten rijden de sneeuwschuivers en strooiwagens rond. Dus rustig aan. We krijgen nog een portie mist erbij.
Als we willen lunchen tanken we gelijk even en het is erg, de camper is een sneeuwpop. Johan schuift er veel vanaf met een wasborstel die er staat en grinnekend gaan we aan het middageten. Als we de tunnel doorkomen op de top van de pas hopen we dat het beter wordt maar nee, nog slechter. We hobbelen verder en zien, als we een stuk gedaald zijn dat de lucht begint op te klaren. En inderdaad een uurtje later toeren we door de zon met links en rechts sneeuwhopen van het schuiven.
Uiteindelijk komen we in Vitiria Gasteiz uit waar we op de heen weg ook al overnacht hebben. De bakker aan de overkant, ik piep even snel naar binnen om wat lekkers te halen. De camperplek komt uiteindelijk vol te staan.
Na een rustige nacht op onze beurt wachten voor het dumpen, diegenen die naar het noorden gaan willen allemaal afvullen, in Frankrijk zijn op vele camperplekken de kranen nog afgesloten in deze tijd van het jaar. Dan toeren we richting het moorden, de rest van Spanje gaat snel, het gaat namelijk tot aan de grens bergafwaards en regelmatig rijden we kilometers zonder gas te geven. We tanken nog even af nog net een paar cent goedkoper dan in Franrijk.
We willen weer een rust dag hebben en besluiten boven Biarritz via de kust te gaan, plekken zat daar. Eigenlijk zijn we op zoek naar een plek die we jaren geleden ook al eens aangedaan hebben en dat was erg goed bevallen. We vinden Port Albret, de camperplek is dan niet meer gratis maar het is er nog even lekker als toen. Het zonnetje schijnt regelmatig dus...... Ja wat nog meer te wensen eind februari !!

Uitslapen, lekker lui. Na het ontbijt een flinke wandeling. Wat een ontspanning hier. De zon is er volop bij en de temperatuur in de camper vliegt omhoog, voordat we het weten is het 24 graden. 's middags lekker lezen in de zon en bekijken hoe we nu de laatste ritten gaan maken.
Het weer in Nederland wordt vanaf dinsdag goed dus dan willen we uiterlijk thuis zijn.

Een lange rit vandaag. Uiteindelijk komen we uit bij een camperplek waar we op de heenweg hebben gelunched. We hadden vandaag regelmatig een waterig zonnetje dus de temperatuur is niet erg hoog gekomen. Daardoor wordt het natuurlijk ook koud vannacht. Het kacheltje maar laten draaien is het niet voor ons zelf dan wel boor de waterleidingen.

Vandaag Parijs door en richting noord Frankrijk. We halen net de grens niet en vinden in Maubeuge een plek voor de nacht. Het is een prachtige dag geworden kwa zon, die schijnt volop en de temperatuur in de camper is heerlijk. Maar het koelt snel af nadat de zon onder is gegaan. Maar gas genoeg. Dus......

De volgende ochtend wel ijs op de voorruit maar tijdens het ontbijt dooit dat snel, de kachel aan de binnenkant en de zon aan de buitenkant. De camper wordt weer aangetrapt en we rijden een half uurtje later Belgie in. Bij Brussel een file maar Antwerpen gaat lekker vlot. En uiteindelijk stoppen we rond 14.30 voor de deur, we zij. Weer thuis. De reis is weer soepeltjes en goed gegaan.

Nu, onze conclusie van deze reis. De camper, deze heeft zich formidabel gedragen, geen enkel probleem, geen olie verbruik en ga zo maar door. Binnen in de camper moet nog een paar dingetjes gebeuren, onder andere enkele stopcontacten bij plaatsen het hele electra gebeuren willen we op een andere manier laten werken, zoals we het bij de DAF hadden. We willen er nog een daglicht zonnepaneel bij hebben zodat we als het enkele dagen bewolkt is ook voldoende stroom hebben. Maar verder hebben we geen dingen gemist.
Dan Portugal, een prachtig land met leuke, gezellige bevolking die gemakkelijk contact maken. Er zijn erg mooie plekken en zeer zeker voldoende camper plekken. De Algarve kust is dan wel het warmste gedeelte van het land maar dat is niet zo ons ding, het is ons te druk en de camper plekken te massaal. Dat is een zeer persoonlijke ervaring, dit voor de mensen die ons negatief vonden in ons reisverslag.
We zullen zeker nog eens terug komen en het noordelijke gedeelte verkennen, zeker de moeite waard.

Groetjesssss, Diane en Johan.

• 31 Mei 2013 - 20:10

Mariska En Jan:

Hoi Johan en Diane,

Leuk om te lezen dat jullie nog steeds rondreizen. We zijn enkele jaren geleden bij jullie in Rijssen op de koffie geweest ter voorbereiding op onze reis.
    Hebben een paar jaar geleden ook zo'n leger Daffie omgebouwd, en reizen daar nu al weer twee jaar mee door Afrika. We zitten nu in Zuid Afrika. Onze avonturen zijn te volgen op www.travel2survive.com.

Veel reisplezier nog, en wie weet tot mails,

Mariska en Jan

• 24 Augustus 2013 - 19:49

Hans:

Portugal, vlak bij ons, we wonen nu in Spanje, je weet wel, Hans en Bianca uit Texas, veel plezier met jullie reizen.