Zuidelijkste punt gehad - Reisverslag uit Okeechobee, Verenigde Staten van jodibo Koe - WaarBenJij.nu Zuidelijkste punt gehad - Reisverslag uit Okeechobee, Verenigde Staten van jodibo Koe - WaarBenJij.nu

Zuidelijkste punt gehad

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg jodibo

03 Januari 2011 | Verenigde Staten, Okeechobee

Als je foto's wilt bekijken dan even de link knippen en plakken, de link werkt niet meer direct, dit is een wijziging van mijnalbum.nl. Dit geldt voor alle foto links die genoemd worden in alle reisverslagen.
De link voor deze trip is : http://www.mijnalbum.nl/Album=OLHVSFSJ

Wil je verder teruglezen in de tijd dan is er nog een website, www.dekoe.waarbenjij.nu met de nodige foto en reisverslagen links van de reis zuid Amerika.

Ons nieuwe email adres is : dekoe@solcon.nl

Woensdag 8 december 2010,
Op naar het casino, inderdaad kunnen er overnachten. Maar eerst doen we McDonald's aan en instaleren we ons op de parkeerplaats. Halen een vette hap en gaan aan het werk. E mail van de afgelopen 2 weken, de foto's en het verhaal. Al met al duurt het ongeveer 1.5 uur maar het lukt. Dan nog even melk en brood bij de super op de dezelfde parkeerplaats. Leukkkk, een supermarkt door en voor Cubanen. Het is natuurlijk zoeken waar alles staat en ik zie hier en daar iets wat me erg lekker lijkt. Het brood is in ieder geval super, lekker knapperig, iets wat de Amerikanen niet kennen. Verder nog wat fruit en een joekel van een advocado. Dan terug naar het casino. We zoeken een plekje waar niet al teveel verkeer langs komt zodat we vannacht niet al te vaak wakker zullen worden.
Aan het bellen, we willen de Everglades in en de camping op het zuidelijkste puntje schijn je te moeten boeken. Maar helaas, volgens de juffrouw aan de andere kant is het first come first serve, dus de eerste die komt heeft de mazzel. Besluiten dan maar eerst de Keys te doen en daar een camping te boeken die we in ons voordeelboek hebben staan. Dan betalen we maar de helft van de normale prijs. Dat telefoontje gaat goed en we hebben een betaalbaar plekje voor 2 nachten.
Eigenlijk hadden we nog binnen bij het casino een kijkje willen nemen maar daar komt het niet meer van.

Donderdag 9 december 2010,
Na een redelijke nacht maar wel met regen, vertrekken we richting de Keys. We doen nog even een walmart aan voor wat levensmiddelen en we moeten nieuwe ruitenwissers hebben. Het regent nog steeds jammer genoeg en het zicht met de oude wissers is aller belabberst maarja we hebben ze deze trip nog niet gebruikt. De regen die we hadden was altijd 's nachts. Dan op richtig de Keys, het begin is niet erg veel aan en erg rommelig maar het wordt steeds beter en het is een mooie rit. Halverwege hebben we de geboekte camping en zien dat ons plekje voor 40 dollar per nacht ergens in het midden is en de waterkant plekken een tientje duurder, tot 15 december, zijn dus als we dan toch duur doen doen we het goed en nemen een superplek. Helaas,de regen opgehouden, maar hebben we er een straffe noorden wind voor terug gekregen. Ze willen dat wij met het kontje in de wind gaan staan maar dat weigeren we, dan slaat de wind direct de camper in als de deur open gaat en de dakluiken idem als ze open staan. Na heen en weer gebel en gepraat gaan ze uiteindelijk akkoord met ons voorstel, de neus erin en de deur naar achteren. Wat een geheisa altijd op die campings. Je krijgt bij het kantoor een folder met de route die je moet rijden en hoe je op een plekje moet staan en probeer daar in principe niet vanaf te wijken, dan heb je hommeles. Maar het uitzicht is echt formidabel, genieten zeg. wat niet in het boek stond is dat er ook wifi is, dus heerlijk voor een koude winderige middag. We zitten beiden te internetten en doen nog wat updates voor de IPad. Het eten voor vanavond.......... Zuurkool met worst !!! Johan zet er nog maar even een muts bij op en we hebben lol.

Vrijdag 10 december 2010,
Vandaag is het zonnetje er weer volop bij gelukkig want we willen naar Key West, het uiterste puntje van de keys. We doen het lekker rustig aan maar uiteindelijk rond 10.30 rijden we de camping af en toeren, verkeer lekker ophoudend, richting Key West. De uitzichten zijn echt mooi en je rijdt van het ene eiland naar het andere. Key West op zichzelf viel ons een beetje tegen maar op de boulevard genieten we toch van een kop koffie, helaas zonder de beroemde Key Lime Pie, een speciale taart hier van de omgeving. Misschien kunnen we die nog elders te pakken krijgen. Op de terugweg naar de camping doen we nog een State Park aan en het blijkt dat deze wel honden accepteerd op de camping dus willen we er nog een paar nachtjes aan vast knopen. Helaas kunnen ze dat niet ter plaatse doen en moeten daarvoor bellen. Ik krijg de telefoon van de ranger aangeboden en doe een boeking, ze hebben nog 1 plekje voor morgen en die bespreek ik dan maar ook direct. Nu wil ze alleen nog het adres in nederland hebben en ons telefoonnummer. Nu, spellen maar, het heeft even geduurd maar uiteindelijk is het gelukt. Terug naar de camping nadat we op zijn Amerikaans gelunched hebben in een van de seafood restaurantjes. Terug nog even de lakens van het bed en een douche, alles lekker in de wasmachine en de computers aan. Voor de zekerheid op de website voor de everglades gekeken en daar bleek dat je de camping daar zeker moet bespreken. Even puzzelen wanneer we daar zullen zijn en via internet geboekt. Van de 284 plekken op de camping waren er op het moment van boeken nog 16 vrij. De dag alweer voorbij.

Zaterdag 11 december 2010,
Na een hele erge rustige start van de dag rijden we de grote afstand van 5 mile om op het State Park te komen, Boomer zit raar te kijken toen we zeiden dat we er waren, zo van ja maak dat de kat wijs maar geen hond. Het is echt super, hagelwitte stranden met palmbomen. Echt een wandel omgeving. Heerlijk. Lekker zweten, want de temperatuur is intusssen weer 28 graden met een klein windje erbij. Na de wandeling even onderuit en lekker douchen. Verder nog wat voorbereidingen voor morgen als we de Everglades in gaan.

Zondag 12 december 2010,
Vandaag normale tijd op, rond 9 uur rijden we de camping af richting Miami. Zien verder niets nieuws en gaan op richting de walmart. Natuurlijk weer eens mijn "lievelings" bezigheid, boodschappen. Het is onvoorstelbaar druk maar uiteindelijk rijden we weer binnen een uur. Op naar de Everglades. Eerst nog even tanken, dat scheelde ongeveer 50 dollarcent per gallon met de Key's. De tank is aardig leeg, zo leeg hebben we hem nog nooit gehad. Maar voor 60 dollar zit die weer proppie vol, kun je in Nederland nog geen halve tank voor krijgen. Bij het National Park de Evergladed kopen we een Amerika de beatiful pass, hiermee kunnen we dan in alle nationale dingen verder gratis in en op verschillende National parken voor half geld kamperen. En we doen nog enkele parken aan op de weg naar het noorden. We besluiten niet verder te stoppen voor bezienswaardigheden maar dat we dat op de weg terug gaan doen. Nu eerst op naar de camping, Flamingo. We krijgen het voor elkaar om zelf een plekje te mogen uitzoeken, wat een mazzel. We instaleren ons op een plek met iets uitzicht over het water. We worden meteen welkom geheten door familie mug, dat betekend insmeren !!!!!! Het weer is super, weer de gebruikelijke 28 graden maar een nieuw koude front is onderweg horen we. In het noorden van Amerika is het een grote rotzooi door alle sneeuw en harde wind.

Maandag 13 december 2010,
Op weg, wandelen maar. We lopen een trail richting het information centre en kijken daar rustig rond. Het blijkt dat dit centrum 4 jaar geleden totaal plat gewaaid is bij een hurricane. Het idee. We krijgen informatie dat in de haven er net manatee's gespot zijn dus wandelen we daarheen. En na een tijdje turen zien we inderdaad 3 manatee's. Helaas nog niet erg dichtbij maar voor een eerste keer niet slecht. Ook blijkt er aan de overkant van de haven een krokodil te liggen. Die hebben we nog niet gezien, alligators wel. Het verschil tussen die 2 is dat de alligator een zoet water dier is en een Amerikaanse krokodil een zout water dier. Ook is de snuit iets anders van model maar krokodillen zijn een beschermd soort omdat er niet veel meer van zijn, ze zeggen hier 50 of 60 stuks hier. Dus als dat zo is hebben we wel een bijzonder dier gezien. Intussen is de temperatuur vandaag zo rond de 18 tot 20 graden dus hebben we een jasje aan en het waait erg hard dus niet erg aangenaam om buiten te zitten maar lekker om te lopen. Uiteindelijk zijn we zo rond 14 uur weer terug en Boomer is blij ons weer te zien. Ja het is en blijft jammer dat honden niet mee mogen op de trails en in de officiële gebouwen.

Dinsdag 14 december 2010,
We toeren weer en nu richting de uitgang van het park, we stoppen regelmatig bij bijzonderheden en wandelen weer wat af. Het is vandaag koud, de zon schijnt heerlijk maar de wind is ijzig. Dus een dikke jas aan. We lopen een trail door een soort regenwoud heen waar veel vogels en vlinders zouden moeten zitten maar met veel geluk zien we 3 soorten vogeltjes. Jammer, dan op naar een andere trail en daar is het genieten, heel veel vogels, alligators, schildpadden alleen geen slangen waarvoor ze hier toch best wel waarschuwen maar daarvoor zal het wel te koud wezen op het ogenblik. We hebben namelijk foto's gezien van hele grote boa's. Lijkt ons nog wel spannend zoiets te zien. Maar voor vandaag zijn we zeker tevreden. We toeren langzaam weer naar de National Park camping die we net voor de laatste wandeling besproken hebben en instaleren ons op een zelf gekozen plekje, alweer een luxe zeg.
De temperatuur is erg laag door een ijzig koude wind die helemaal vanuit Alaska komt volgens de weerberichten, oeps we moeten er niet aan denken hoe het daar dan zou zijn, zeker niets voor ons.

Woensdag 15 december 2010,
We hebben vorst gehad vannacht, kououd !!!! Helaas geen electra hier op de camping dus moeten we de gaskachel laten draaien. We hopen dat de stroom in de accu voldoende is om de kachel de hele nacht aan te laten slaan. Gelukkig lukt dat wel moeten we het agregaat de vandaag wel laten draaien voor voldoende stroom vandaag. Maar daarvoor is dat ding dan ook niet waar? Verder slopen we eens 2 dakluiken eruit om deze goed schoon te maken, ze zien er echt niet meer uit. En als we klaar zijn zingen we, we can see clearly now, wat een verschil.verder nog een wandelingetje over de camping, ook zo'n ding van enkele honderden plekken, je kunt je haast niet voorstellen dat dit helemaal vol kan zitten. Verder een boodschappen lijstje maken, we willen nog een keer een paar dagen, een dag of 5 tot 7, terug naar Big Cypress national preserve. Het is ons daar heel erg goed bevallen en we willen niet te snel weer naar het noorden in verband met de temperatuur en daar waren veel dieren te bewonderen.

Donderdag 16 december 2010,
Op naar de ......... Walmart. Boodschappen voor een dag of 8. Nu is het wel oppassen want zoveel bergruimte hebben we niet en de koelkast is niet zo erg groot. Dus eerst een lijstje met wat eten we de komende dagen en aan de hand daarvan een boodschappen lijstje maken. We zitten daarna echt mudje vol en je voelt het best wel aan de auto, hij deint lekker. Diesel tanken en dan benzine voor het agregaat. Dan de weg terug naar big cypress. We hebben op de route naar het oosten, de vorige keer, nog een plek niet aangedaan dus die gaan we nu uitproberen. Het is even zoeken maar dan vinden we deze "camping" het is een veldje verscholen in een bos wat direct aan het moeras ligt. Ziet er niet gek uit denken we zo en instaleren ons voor waarschijnlijk 2 nachten, mits de muggen ons niet teveel gaan plagen.

Vrijdag 17 december 2010,
We vertrekken toch maar, we gaan naar de andere plek die ons erg goed bevallen is. We hopen althans dat er ruimte is. En dat is er, er is zelf nog een camperaar die er de vorige keer ook nog stond toen wij vertrokken. Maar die verlaten ons, die gaan richting de Everglades. Wij geven ze nog een paar tips en dan moet de grote bus lucht draaien, het lijkt wel of er een vliegtuig stationair staat de draaien, wat een kabaal. Nu had hij de vorige keer wel verteld dat er een hele grote motor in ligt die ongeveer 1 op 1,5 loopt. We instaleren ons verder en genieten van een heerlijke dag met zalige temperaturen. Een wandeling met Boomer rond het meertje waar de alligators weer liggen te dobberen. Wat wil een mens nog meer.

We besluiten hier inderdaad de komende dagen te blijven hangen, het weer iets noordelijker is inderdaad niet zoals we wensen dus blijven we gewoon zitten waar we zitten. Johan gaat aan het poetsen met de auto en ik klungel zo wat aan. Wandel regelmatig en zie veel verschillende dieren.

Maar intussen is het toch wel weer erg gezellig geworden, een Duits en een Engels echtpaar een gezellige Amerikaanse kletser en nog een stel andere jongens waar we veel plezier mee hebben en allemaal vragen ze of we niet willen blijven voor de kerstdagen. Nu, we besluiten dat. En er wordt afgesproken dat we een kersthappening gaan maken. Iedereen maakt wat of neemt wat mee op de eerste kerstdag en we gaan er een gezellige boel van maken. De (vrije) camping is toch regelmatig vol dus wordt er een afspraak gemaakt wie er wanneer de stad ingaat voor boodschappen zodat de andere het plekje vrij kan houden.
De Engelsen balen een beetje, ze hebben een resort geboekt voor de kerst en al betaald en vertrekken voor die dagen naar hun camping.
De dagen vliegen voorbij, morgen (woensdag) gaan wij de stad in voor inkopen en het internet doen. We vinden geen vrije wifi maar loggen in voor 5 dollar op een hotspot die ontzettend traag is, zodat we dit verhaal met de kerstwens op het internet kunnen zetten en de nodige mails kunnen versturen. Dus lieve iedereen,

Hele goede en gezellige kerstdagen en iedereen een heel goed en gezond 2011. !!!!!!!!!!!

Tot langzamerhand weer snel ziens, want het einde van de reis komt nu toch alweer sneller dichterbij, voordat we het zullen weten is het nu toch alweer bijna het nieuwe jaar en dan nog een week of 5 tot 6 te gaan voor we alweer in Missouri moeten zijn om alles weer klaar te maken voor de thuisreis eind februari.

De mail is verstuurd maar dit verhaal staat niet op het internet, het wilde niet lukken, dus dat moet wachten tot de volgende internet verbinding.

Eindelijk, dinsdag 28 december, vertrekken we weer. We hebben weer bij kunnen kletsen met de Engelsen die na een week op de camping weer terug zijn. We gaan richting Lake Okeechobee. De eerste stop is echter op een vrije camping in Okaloacoochee slough State forest. Leuke namen hè, echt iets voor scrabbel. We kunnen er nog wel een paar noemen, Immokalee Ochopee Miccosukee, allemaal van ouds her indianen namen en benoemingen.
Maar we vinden een leuk plekje om de rest van de dag lekker in de zon te zitten en weer warm te worden van een nacht met ........... Nachtvorst. Ja mensen er is weer een koude front hier en het is echt erg koud, een straffe noorden wind die echt erg onaangenaam is. Maar morgen wordt het alweer beter en voordat we het weten gaat het weer richting de 25 graden dus wordt het na deze kou weer zweten.

Woensdag 29 december 2010,
Verder, we gaan naar Lake Okeechobee, hier willen we een camping aandoen. Het is weer eens hoogste tijd voor wifi dus. Eerst boodschappen en een nieuwe telefoonkaart, de minuten zijn niet het probleem maar de air-tijd ( tijd dat de telefoon werkt ) verloopt 31 december. Deze gekocht en wat inkoopjes gedaan. We vinden de camping maar op de plek waar we moeten gaan staan is er geen verbinding dus weigeren we en zoeken een andere plek. Er zijn er nog 2 maar dan sta je naast een hele grote pomp die een kabaal van jewelste maakt. Dus ook niets. We besluiten dan maar te vertrekken en zoeken wat anders. We zien van de Corps engeniers een mooie overnachtingsplek maar als we erop willen rijden staat er een groot bord dat je eerst een permit nodig hebt.
Dus bellen, ja hoor, een kilometer of 15 verderop moet je de permit halen. Wel voor 4 uur anders zijn ze gesloten. Het lukt. Nu, dat komt goed uit want de telefoonkaart werkt niet en kunnen we een andere halen bij de walmart. Intussen hebben we ergens een illegaal wifi lijntje opgepikt en halen we de mail binnen. Het blijkt dat de mail die we voor de kerst hebben verzonden niet of nu pas verzonden is. We hebben toen, voor de kerst, 5 dollar voor een hotspot betaald maar blijkbaar is de mail toen niet volledig weggegaan. Maar laten we er maar van uitgaan dat de mensen het toch leuk vinden om late kerstwensen te krijgen. Ik weer naar binnen bij de walmart en de de mensen daar zijn zo behulpzaam om te bellen voor me naar tracfone, onze telefoonmaatschappij. Na een goed uur is het eindelijk geregeld, de minuten staan erbij en de air-time is bijgewerkt. Nu eindelijk terug naar de plek, het is uiteindelijk 18.30 als we eindelijk staan. Behhhh wat een dag, het was er weer eens zo een waarop niets gaat zoals je wenst.

Donderdag 30december 2010,
We staan op en maken er een rustige dag van. We willen Rob bellen met onze tracfone en er staat een bericht in dat de air-time bijna verlopen is. Nu eerst dat maar weer regelen, volgens de juf aan de andere kant is er niets aan de hand en is deze tot 31 maart goed. Nu we hopen er maar het beste van. Dan rob maar bellen, maar wat we ook doen, het nummer wil niet werken. Als we het normale nummer intoetsen krijgen we geen verbinding en als we het speciale nummer wat voorgeprogrameerd is gebruiken krijgen we een computer aan de lijn. We worden er niet goed van. Nu, dan hopen we maar het beste ervan en dat hij en verder iedereen een hele fijne jaarwisseling heeft want we besluiten hier een paar daagjes te blijven hangen in verband met het weer in het noorden van Florida waar we heen moeten.

Vrijdag 31 december 2010,
We staan op met heerlij weer, lekker naar buiten en genieten. We klungelen de dag wat aan en achter in de middag, zo rond 17 uur trekken we een fles bubbeltjes open. Bij jullie is het nieuwjaar. Op deze plek zal er geen groot feest zijn omdat we bijna alleen staan. We doen wat sms'jes weg en krijgen bericht terug. De rest van de avond een beetje tv kijken en als we al in bed liggen kijken we door het grote dakraam naar het vuurwerk in de stad verderop. Een GELUKKIG NIEUWJAAR. Alweer een jaar voorbij, we zijn benieuwd wat ons dit jaar gaat brengen, ieder jaar is er wel iets bijzonders aan de hand, zoals afgelopen jaar onder andere de onverwachte verkoop van ons huis en het kopevan een ander huis met de bijbehorende verbouwing van ons en de bouw van het nieuwe huis van Rob, onze zoon. Nu we laten het maar weer op ons af komen, maar zijn eigenlijk best wel nieuwsgierig.

Zaterdag 1 januari 2011,
Lekker rustig wakker worden en lekker de zon in. Ja dat kan hier, helaas voor jullie in de kou. We wandelen wat en kijken naar de boten die in en uit het water worden gelaten voor een tocht over het grote meer. Sommigen hebben wat vis bij zich en anderen....... Helaas pindakaas, niets gevangen. Zo hobbelt de dag voorbij en voor dat we het weten is die alweer voorbij. Ik ga de kaarten nog eens in, we moeten nu toch echt wel een keertje een camping op voor de was en dan ook een goede internet verbinding om de foto's en verhalen er weer op te zetten. Het is een puzzel en ik kom er niet uit. Er zijn voldoende campings te vinden maar allemaal met super prijzen, allemaal van die resorts waar we ons echt niet thuis voelen zo tussen die grote bussen in. Maar we zien wel, eerst nog een dag hier en dan vertrekken we weer.

• 03 Januari 2011 - 22:24

Familie Moens:

Nog bedankt voor jullie Kerst en Nieuwjaarsgroeten! We wensen jullie ook de beste Wensen voor het Nieuwe Jaar toe! De reis schiet idd nu op, het einde komt in zicht, wanneer komen jullie nu precies terug?
    Hier gaat verder alles zijn gangetjes, de verbouwing is iets meer werk dan we dachten, dus we zitten nog een beetje in het stof boven... Maar ja, dat zal wel weer goed komen!
    Tot horens!
    Groeten ons