San Francisco gehad - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van jodibo Koe - WaarBenJij.nu San Francisco gehad - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van jodibo Koe - WaarBenJij.nu

San Francisco gehad

Door: Diane

Blijf op de hoogte en volg jodibo

15 Januari 2012 | Verenigde Staten, San Francisco

link even knippen en plakken

Een korte video van het product wat Mike en Rene van Pelt produceren. http://search.travelchannel.com/travel/gxv/index.html

Vrijdag 6 januari

We besluiten nog 2 nachtjes te blijven hangen hier, druk mailverkeer en het is ook wel lekker hier. Dus vandaag even op en neer de walmart om de levensmiddelen aan te vullen en weer terug. Ik ben intussen aan het puzzelen voor Los Angeles, we denken dat het het verstandigste is om op zondag de stad in te rijden. We hebben daarmee de beste ervaringen in het verleden en nu maar hopen dat het ook door deze stad zo is.

California is kwa weer een heerlijke staat maar het is me hier een beetje duur zeg, de brandstof levensmiddelen en dan de state parks waar we graag verblijven, zo rond de 35 dollar per nacht terwijl we in de rest van de USA parken hebben gehad vanaf 7,50 dollar per nacht, dus nog erger dan Florida. Daarnaast is ons verteld door een andere camperaar dat die bijna nergens mag parkeren in de steden en aan de kust, nu we gaan het wel beleven. Maar hij gaf wel aan dat wij misschien minder problemen zullen hebben omdat we eigenlijk een truck zijn waar toevallig een camper op staat.

Zaterdag 7 januari

Lekker een dagje niksen en een beetje lezen en puzzelen.

Zondag 8 januari

Vandaag verder, we staan niet te laat op en vertrekken richting Los Angeles. Eigenlijk zitten we al in de voorsteden van deze stad. Maar het wordt steeds drukker en de wegen breder. Soms zijn er weg gedeeltes van wel 10 banen heen en 10 terug, oeps. Maar Ons miepie brengt ons naar Griffith park waar we het beste uitzicht hebben naar het hollywood bord. Jeetje, eigenlijk mogen we hier niet rijden met de camper, officieel maar tot 3 ton, maar we hebben beiden het bordje zogenaamd niet gezien. Het is wel al erg druk, dat is natuurlijk weer het nadeel van een zondag in een park. We rijden naar het goede punt maar helaas is de P helemaal vol en duik ik de auto maar uit om foto's te maken. Ik krijg het zelfs nog voor elkaar om Johan in de auto met bord erop te krijgen. Dan toeren we weer naar beneden nagekeken door verschillende park rangers die ons verbaasd aankijken. Dan op naar de Hollywood boulevard. Een drukte van jewelste en natuurlijk moeten we een stop maken om de beroemde sterren in de stoep te zien. Helaas waar wij stoppen geen bekende ster maar toch ontzettend leuk. Door hollywood heen richting Beverly hills, wat een luxe, huizen en auto's. Dan verder de Santa Monica blvd richting Santa Monica en daar rijden we tegen de zee ( pacific ) aan en slaan rechts af de toeristische 1 op. Ook nog door Malibu met zijn strandhuizen, die vallen ons een beetje tegen, hadden meer luxe ervan verwacht, maar je zou maar zo'n huisje hebben op het strand. We toeren verder de kust langs, we hebben in 1 van de boeken gelezen dat er een kilometer of 25 verderop een mogelijkheid moet zijn om aan het strand te kamperen. En dat vinden we, Thorn Broome. Het is even schrikken van de overnachtingsprijs, maarja zeggen we maar weer het is California. Per nacht is het 25 dollar en dan wel zonder stroom of water, alleen een P voor de camper. We betalen voor 1 nacht en besluiten morgen wel of we nog een nachtje blijven staan. Volgens de weer berichten moeten we niet te lang over dit stuk kust doen want begin volgende week wordt er hier regen verwacht en dan willen we niet net in San Francisco zijn om dan in de regen de stad te moeten verkennen. 's avonds nog een kampvuurtje met het hout wat de vorige camperaar heeft laten liggen, genieten.

Maandag 9 januari

We besluiten nog een nachtje te blijven en genieten van een heerlijke strand dag, allemaal inclusief Boomertje.

Dinsdag 10 januari

Toch maar weer verder, ik heb een rit langs de kust uitgestippeld met hier en daar een extra slinger het binnenland in voor een bezienswaardigheid of een mooi punt. Het weer is lekker, iets minder warm dan de afgelopen dagen maar voor rijden is het ideaal. Zon en niet te warm. Uiteindelijk komen we uit waar we wezen willen. Morro Bay state park. Vorig jaar heb ik een boek gekocht waar alle state parken in de USA in staan. Maar helaas klopt dit deze keer niet echt of beter gezegd echt niet. Geen stroom, geen wateraansluiting, geen afvoer, koude douches en geen wifi. Maar wel $33,- per nacht. Maarja we zeggen maar weer het is California.

Woensdag 11 januari

We zijn bijtijds wakker en trappen de boel weer aan. Vandaag staat een mooie rit op de planning, echt langs de pacific kust en mensen het is mooi, heel erg slingeren en Johan heeft zijn handjes vol. Onderweg zien we nog een grote kudde zeekoeien sommige hebben net een jong, mooi om te zien. Maar we konden er niet zo dichtbij komen als in Chili en Argentinie. Bij Monterey nog de 17 mile route, maar dat is grappig, door een grote vila wijk heen maar een stuk vlak langs de kust is erg mooi en we zien zeehonden, tamme eekhoorntjes en als toetje 2 hertjes. Dan op naar het volgende state park. We worden welkom geheten door een ranger met, he eindelijk een kampeerder, jullie zijn de enige. Nu, dan denk je toch dat het super wordt en je in de watten gelegd wordt, maar......geen stroom, geen water, helemaal geen toiletten en douches, geen mogelijk om te dumpen en natuurlijk ook niet de beschreven wifi. Het is een state beach, maar het strand, zo rond een kwartier lopen. En de prijs, och ja het is California, $35,- per nacht. Hier worden we echt niet vrolijk van. Maarja, wat doe je eraan? Ja snel weer terug naar de normale staten. Als we San Francisco gehad hebben zullen we weer snel richting Nevada en arizona gaan. Maar eerst morgen de laatste kilometers naar San Francisco waar we een camping hebben gevonden op internet, ja ja voor $ 69,- per nacht. Nu maar wel hopen dat we voor die prijs iets meer krijgen dan de afgelopen dagen hier in California.

Donderdag 12 januari

We rijden weer, op weg naar San francisco. De route die ik uitgestippeld heb is zo ver mogelijk langs de kust omhoog en dan een korte doorsteek naar een camping die ik gevonden heb op het internet. Het gaat allemaal prima, een erg mooie rit, en eigenlijk staan we vroeg voor de deur van de camping. Bij de receptie krijgen we de rolberoerte. Zaterdag speelt de football club van San Francisco, de 49ners, een belangrijke wedstrijd en het stadion ligt hier tegenover en de camping gaat voor 125 dollar per nacht. Oeps, daar kun je een mooi hotel voor boeken. Maar na een beetje praten, zo van we zijn uit europa en weten niets van de wedstrijden af, pleegt de man een telefoontje naar zijn baas en yepppp we mogen voor de normale prijs en zelfs de aanbieding van 3 nachten betalen en 1 nacht gratis blijven. Als we dan ook nog contant betalen krijgen we nog 10 % korting. Nu, wat willen we nog meer. Stroom, water en afvoer naast de camper, schone en warme douches, wasmachines en een shuttle bus naar het centrum van de stad. Dat noemen we toch weer netjes allemaal voor California, of wel San Francisco. De camping is zo'n echte stadscamping, vakken op asvalt met als afscheiding lijnen en hier en daar een paar struikjes en kleine boompjes. De eigenaar, een chinees, kan heel veel talen maar dan wel alleen dank u wel zeggen. Hij verteld dat in de zomer zo'n 70% van de gasten die hier overnachten uit Europa komt. Maar allemaal erg vriendelijk en gezellig.

We verzamelen nog het een en ander aan info over San Francisco en zo zijn we weer een paar uur zoet, hoe gaan we het doen en wat gaan we allemaal doen. We besluiten, zoals in bijna al de grote steden die we bezocht hebben, de hop on hop off bus is een must maar dan wel bij de juiste punten eruit om iets te bekijken. Dan is er china town, de golden gate brug, golden gate park met zijn botanische tuin en hollandse molen, de slinger straat, fishermans warf, en natuurlijk alcatraz en nog verschillende andere dingen. Oeps erg veel dus besluiten we een busticket voor 2 dagen te nemen morgen, we hebben toch meerdere dagen ter beschikking. Vrijdag de stad in en we weten niet of we zaterdag ook gaan want dan spelen ze hier tegenover dus de wedstrijd, misschien is het wel grappig die heisa hier mee te maken. Dus dat zien we nog wel.

Vrijdag 13 januari

Om 9.30 uur staat het busje van de camping klaar om ons weg te brengen naar het centrum. Maar voor dat we vertrekken worden we door CBS om een intervieuw gevraagd over de football game van morgen, we krijgen vragen over de veiligheid en wat we zo ervan denken, waar we vandaan komen en of we naar de wedstrijd gaan, best een beetje griezelig. Ben benieuwd of er wat van uitgezonden is vandaag. Het is dus een van de grote games tussen San Francisco en New Orleans.

We zijn de enigste gasten met het campingbusje die om die tijd vertrekken. We worden netjes afgezet en we nemen de San Francisco kaart ter hand en beginnen te lopen, te klimmen wel gezegd. Op naar de kabeltram, de eerste SF attractie. Even wachten en daar komt die. Je mag aan de buitenkant hangen wat Johan doet omdat daar nog een plaatsje is, ik kruip tussen de andere toeristen naar binnen. Ik kan de bestuurder in de gaten houden en die moet werken zeg, soms met beide voeten op de rem voor een stoplicht stop en dan weer op gang komen moet hij de kabel die ondergronds loopt weer oppakken met een andere voethendel. Een erg leuke ervaring. Aan het eind van deze rit een kleine wandeling naar Fishermans warf, hier nemen we de nodige foto's en kopen de tickets voor de hop on hop off bus en die vertrekt al na 10 minuten. We stappen, als eerste stop, bij de painted lady's uit om wat rond te kijken. Het blijkt een oude huizenrij te zijn die er ontzettend leuk uitzien met de sky line van SF op de achtergrond. We stappen na een wandeling in het aanliggende park weer op een van de bussen die met 20 minuten tussenpauze rond rijden. Op naar het volgende, het golden gate park. Een prachtig park waar we de Japanse tuin hebben bekeken, heel erg leuk. Dan weer de bus in en op naar de golden gate brug. Hier stappen we eerst voor de brug uit om aan de kant waar we de zon in de rug hebben de nodige foto's te maken en te genieten van het uitzicht. Dan weer de volgende bus in en rijden we de golden gate brug over om er gewoon, tja..., over heen geweest te zijn. Dan terug richting het centrum en daar duiken we china town in en slenteren door klein china heen. Een hele ervaring. Intussen hebben we kilometers gelopen veel gezien maar nog niets gegeten, het is eigenlijk intussen een rare tijd om te eten maar we vinden een leuk klein zaakje waar we een heerlijke garnalen cocktail en een zalig broodje eten met gegrild vlees en kaas. Dan slenteren we nog wat rond en lopen zo langzamerhand richting de plek waar het campingbusje ons weer komt oppikken. Daar nog even wachten en we worden dan weer door het spits verkeer naar de camping gereden. Deze keer zit het busje ongeveer half vol.

Boomer is natuurlijk door het dolle heen en we laten hem snel uit zodat hij zijn behoefte kan doen en dan even onderuit, een heerlijke douche en dan de voetjes omhoog. Morgen weer verder. Puhhhhhh, moe maar een heerlijke dag geweest zonder probleempjes en dat op vrijdag de 13e.

Zaterdag 14 januari

we staan weer op met een stralende zon maar de temperatuur is beduidend lager. Maar niet getreurd. Het is al een heel gedoe op de P van het stadion tegenover ons. Op de camping worden de overgebleven vakken voor parkeerders vrijgegeven. Die kosten 50 dollar per vak.!!!!! Maar wij vertrekken, samen met 2 Australische echtparen en hun 4 kinderen naar het centrum. We hebben besloten te beginnen met de Coit tower, weer een hele klim maar dan hebben we die gehad. Een zware beklimming die zeker de moeite waard is, een prachtig uitzicht vanaf de toren die ook al op een heuvel staat. 360 graden rondom zijn alle bruggen en San Francisco te zien. Dan verder richting pier 33, hier vandaan vertrekken de boten naar Alcatraz. Maar wat is dat, alle tickets zijn uitverkocht voor vandaag, sh....... hebben wij dat. Een grote teleurstelling maar wat doe je eraan. We besluiten door te lopen naar pier 39 waar een pier is die op zijn Amerikaans is, eettenten en winkeltjes. Ik zie een paar oorbellen, ik ben de mijne verloren enkele weken geleden. En we zien een grappig iets voor Rob, onze zoon. Dan verder naar Boudin, een bakker die speciaal brood verkoopt. Meer onze smaak. Hier maken we een lunch stop en nemen een uitgehold sourdough broodje gevuld met clam showder, een speciale vissoep. Heerlijk!!! Dan nemen we weer de tour bus en rijden bijna de complete rit maar stappen uit bij de crooket street, de straat die zo stijl was dat de er haarspeld bochten in hebben gemaakt. Natuurlijk weer een flinke klim omhoog en dan de straat naar beneden hobbelen. Tussen met de nodige toeristen die hier rondlopen en natuurlijk ook het weggetje rijden. Ontzettend leuk.Dan wandelen we weer terug naar pier 39 waar we nogmaals de Boudin bakkerij ingaan voor een kop koffie met een heerlijk broodje. Nog even een laatste blik op de pier en dan weer naar de bus waar we dan bij stop 6 uitstappen, Union Sqare, waar we dan na een wandeling weer bij de plek zijn waar we opgepikt worden door de bus van de camping. Intussen horen we door het geschreeuw en gejuich dat de San Francisco 49ners gewonnen hebben, we zijn benieuwd hoe het bij de camping is. De Australische mensen zijn intussen ook bij de stop gearriveerd en we kletsen zo het laatste kwartiertje weg. Dan terug naar richting de camping, het gaat allemaal vlot tot zo’n 500 meter voor de camping, de bus zit helemaal klem en we besluiten met zijn allen om dat maar te lopen en de chauffeur bekijkt wel hoe en wanneer hij weer thuis komt. Het is een gekkenwerk, duizenden mensen met auto, motoren, lopend en met campers zien weg te komen van de P van het Football stadion. Daarnaast is op de camping ook gefeest, heel veel plekken zijn ingenomen door mensen die de wedstrijd op de tv hebben gekeken en het geluid van het stadion hadden, BBQ’s en afval rondom. We worden nog verrast door 2 brandweer auto’s, er blijkt een medisch probleem te zijn hier met iemand, verder is alles goed gegaan. Het is alleen een slagveld, op de camping en de weg tussen de camping en het stadion en het stadion terrein is gewoonweg een afval berg. Onvoorstelbaar wat een rotzooi de mensen achter laten. Maar al met al een heel erg geslaagde dag, alleen jammer dat we Alcatraz niet hebben kunnen bezoeken.

• 21 Januari 2012 - 10:30

Marama:

Wat een geweldige reis maken jullie weer, en dan die foto's, prachtig.
    GENIET van alles heel veel groetjes
    van ons.

• 27 Januari 2012 - 09:25

Linda:

erg leuke combi van Johan's auto+camper, trouwens leuke outfit van J op dat bankje in Hollywood :P, veel verdient die dag hahahahaa